Creativity, Critical Thinking and Problem-Solving in Classroom

Blogi Vaskivuoren lukio maailmalla

Asiasanat

Kasvatuksen ja oppimisen lautakunta
Vain Vaskivuoren lukion käyttöön.

Kurssilaiset esittämässä versiotaan Edvard Munchin huudosta osana erästä harjoitusta.

Sisältö

Lokakuussa 2024 sain osallistua Erasmus+ -ohjelman puitteissa järjestettyyn täydennyskoulutukseen Bolognassa, Italiassa. Erasmus Learning Academyn kurssi "Creativity, Critical Thinking and Problem-Solving in Classroom" tarjosi monipuolisen ja inspiroivan ympäristön, jossa aiheisin syvennyttiin hyvin käytännöllisesti.

Kurssille osallistui lisäkseni kuusi muuta opettajaa yhteensä kolmesta eri Euroopan maasta. Osallistujat opettivat eri kouluasteilla, joka yhdessä kansainvälisyyden kanssa mahdollisti rikkaan vuorovaikutuksen, kulttuurien välisen oppimisen ja hyvien käytäntöjen jakamisen. Kurssin työskentelykieli oli englanti mutta opin mm. sen, että baskin kielessä on noin 30 erilaista sanaa perhoselle. 

Kurssin aikana tutustuimme useisiin opetusmenetelmiin, joiden avulla opiskelijoita voidaan ohjata ajattelemaan luovasti ja ratkaisukeskeisesti. Erityisesti pyrimme rakentamaan oppimisympäristöjä, joissa uskalletaan esittää kysymyksiä, ottaa pieniä riskejä ja kehittää omia ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi tarkastelimme, miten kriittistä ajattelua voidaan tukea esimerkiksi avoimien kysymysten ja tutkivan oppimisen kautta.

 

Neptunuksen patsas lienee Bolognan tunnetuin nähtävyys. Eräästä toisesta kuvakulmasta katsottuna sitä pidetään säädyttömänä. Lukija saa itse selvittää lisää.

 

Osa kurssista keskittyi opetuksen suunnitteluun ja arviointiin luovuuden ja ajattelutaitojen näkökulmasta. Pohdimme, miten nykyiset oppimissisällöt ja -tavoitteet voidaan yhdistää luovuutta ja ongelmanratkaisua kehittäviin tehtäviin. Tärkeä osa oppimista oli myös yhteinen reflektointi, jossa analysoimme omaa opetustamme ja suunnittelimme konkreettisia tapoja viedä opittua käytäntöön omissa kouluissamme. Itse esim. suunnittelin Kekkosen presidenttikauteen liittyvän harjoituksen, jota käytin myöhemmin Suomen historian kurssillani. Opiskelijapalaute harjoituksesta oli varsin positiivista.  

Koulutus pidettiin Bolognan keskustassa sijaitsevassa koulutuskeskuksessa, ja osana ohjelmaa tutustuimme myös paikalliseen ja kulttuuriperintöön. Vierailin vapaa-ajalla mm. modernin taiteen museossa (MAMbo) sekä söin luonnollisesti paikallista perinneruokaa eli pasta ragù alla bolognesea. Bologna on koko maailman mittakaavassa perinteinen yliopisto- ja koulutuskaupunki. 

Italiassa jäätelö (gelato) on pakollinen osa päivittäisistä ruokavaliota. Cremaria La Vecchia Stalla on yksi Bolognan suositummista jäätelökioskeista.

 

Koulutus tarjosi runsaasti uusia ideoita ja konkreettisia työkaluja opetuksen kehittämiseen. Kurssin jälkeen olen jo ottanut käyttöön useita luovuutta ja ongelmanratkaisua tukevia menetelmiä omassa opetuksessani.

Kurssi oli erittäin antoisa ja ammatillisesti kehittävä kokemus. Se vahvisti uskoani siihen, että luovuus ja kriittinen ajattelu ovat taitoja, joita voidaan ja tulee tietoisesti opettaa kaikilla koulutusasteilla.

 

Teksti: Petteri Granat